maandag 11 juli 2011

Japans bloesje

Ik was laatst in de Boerenbonthal in Den Haag en vond daar dit schattige stofje. Het is heel dun dus ik zag er meteen een bloesje in voor Kleine Pluis. Het werd een Japans bloesje uit dit boekje. Which reminds me: ik moet dringend een nieuw Japans boekje aanschaffen, maar ik weet niet welke want er zijn zoveel leuke ! Snel deze pagina nog maar eens bekijken want daar staat de inhoud van een paar Japanse boekjes.


Aangezien de stof heel dun is en peuters niet altijd helemaal goed meewerken als je ze aan wilt kleden besloot ik om een sluiting met knoopjes aan de achterkant te maken zodat het aan-/en uitkleden in elk geval soepel verloopt.



Het berekenen van de patroondelen voor zo'n sluiting doe je als volgt:

Je neemt het achterpand (maar kan natuurlijk ook aan de voorkant). Meestal is dit een patroondeel dat je aan de stofvouw moet leggen. In dit geval leg je het niet aan de stofvouw, maar teken je er extra lijnen bij voor de over-/onderslag. In dit geval teken je er 1 cm bij om een onder-/overslag te krijgen van 2 cm (omdat je dit aan zowel het rechter- als linkerpand bijtekent). Daarna moet je het beleg en de naad er ook nog aantekenen zodat je dit gewoon om kunt vouwen. In dit geval dus 2 cm + 1 cm naadtoeslag. Het ziet er dan zo uit:



Daarna de naad + het beleg omklappen en dan ziet er zo uit. Op de stippellijn vaststikken.




Het rechter- en linkerachterpand liggen dan zo over elkaar en op de stippellijn (middenachter) plaats je de knoopsgaten/knopen.

Pin It!

7 opmerkingen: